4 Tips voor een gezonde kerst

gepubliceerd

Kerst is een tijd van gezelligheid, samenzijn met vrienden en familie en natuurlijk van lekker (ongezond) eten. Want met kerst mag dat en denk je niet na over gezond eten toch? Of jij wel? Ziehier een paar tips om jou voldaan en vitaal de kerstdagen door te laten komen.

1. Zet je lichaam in de juiste versnelling

Neem een lekker en verantwoord kerstontbijt tot je. Je lichaam start namelijk pas met het verbranden van calorieën zodra je iets te eten tot je neemt. Heb je tijdens de kerstdagen een groot diner in het vooruitzicht? Start je dag dan met een eiwitrijke maaltijd. De eiwitten in je ontbijt zorgen ervoor dat je je langer verzadigt voelt, wat de neiging om te gaan snacken vermindert!

Tip van ons:

Magere kwark met bosvruchten, en een klein beetje Stevia voor de smaak. Heerlijk!

2. Laat je niet verlekkeren!

Moeite om van de kerstkransjes of banketstaven af te blijven? Heel begrijpelijk! Gelukkig zijn er genoeg manieren om vette en (te) zoete tussendoortjes te vermijden. Laat je creativiteit de vrije loop en decoreer de tafel met lekkere gezonde snacks. Vier je de kerstdagen niet bij jou thuis? Zorg er dan voor dat je vlak voor vertrek nog even een stuk fruit neemt. Kans is groot dat je het eerste hapje bij de koffie overslaat omdat je nog verzadigd bent!

3. Drink voldoende water!

Deze tip geldt natuurlijk niet alleen tijdens de feestdagen, maar wordt vaak wel vergeten. Water zorgt ervoor dat er minder plaats in onze maag overblijft voor eten én heeft als prettige bijwerking dat het hongeraanvallen voorkomt. Vaak denk je honger te hebben, maar feitelijk heb je gewoon dorst. Daarnaast zorgt water voor een betere prestatie van je spieren, je spieren bestaan namelijk voor 75% uit water. Hoe beter je vochtinname, hoe beter je spieren werken!

4. Slaap lekker!

Last but not least, zorg voor voldoende slaap. Wanneer je te weinig slaap krijgt, werkt je stofwisseling trager. Ons lichaam is gewend om tijdens de nacht te slapen en overdag te presteren. Te weinig slapen of slapen op het verkeerde moment zorgt ervoor dat je stofwisseling in de war raakt, waardoor je minder calorieën verbrandt. Dat willen we natuurlijk niet!

Door bewust met bovenstaande tips om te gaan kun je ervoor zorgen dat je de kerstdagen vitaal en zonder al te veel ‘schade’ doorkomt. Succes!