Gezonde guilty pleasures

gepubliceerd

Tijdens de kerstdagen komen we vaak in de verleiding om ongezond te eten, maar wat als wij er nou zelf voor zorgen dat onze ‘guilty pleasures’ helemaal niet ongezond zijn?

1. ei-tosti

Kerststol en roombotercroissants op de ontbijttafel? Dat kan natuurlijk, maar waarom zou je de kerstdagen niet goed beginnen met vezels en eiwitten? Deze leuke ei-tosti is een goed voorbeeld van hoe het óók kan. Kluts wat eieren met een scheutje melk en steek kerstvormpjes uit bruine of volkoren boterhammen met een koekjesvorm. Smelt vloeibare margarine in de koekenpan, leg er een boterham in en giet wat van het eimengsel in de uitsparing. Na een paar minuten voorzichtig keren en de andere kant bruin bakken. Een gegarandeerde ‘kid-hit’!

Aantal calorieën: tussen de 250 – 300.

2. Kerstboompita’s met hummus

Een enorm leuk, gezond én supersimpel kersthapje: kerstboompita’s met hummus! Voor zes stuks snijd je een pitabroodje in zes punten. Steek vervolgens in de ronde zijde van elke punt een pretzelstokjet; dit is de boomstam. Bestrijk het pitabroodje vervolgens met hummus, liefst groene natuurlijk want dat past bij de kerstsfeer. Versier de ‘kerstboom’ vervolgens met een slinger van paprikablokjes en vergeet de piek niet: een mooie kerstster van bijvoorbeeld ananas of banaan!

Aantal calorieën: 55-60 per kerstboom.

3. Kerstmannen van fruit

Kerstmannen om op te eten! Snijd de druiven aan de onderkant recht af zodat ze blijven staan en prik er een satéprikker rechtop in. Snijd een banaan in plakjes en prik een plakje bovenop de druif. Dit is de rand van de kerstmuts. Snijd dan de kroon van de aardbeien af, zodat er mooi ‘mutsjes’ overblijven. Prik deze bovenop de banaan en maak de kerstmutsen af met kleine marshmallows. Een heerlijke kerstman, vol met vitaminen!

Aantal calorieën: 20-25 per kerstman.

4. Sneeuwpoppen van ei

Deze sneeuwpoppen zijn erg makkelijk om te maken! Gebruik per sneeuwpop twee hardgekookte, afgekoelde en gepelde eieren. Snij van elk ei de boven- en onderkant zo af, dat de eitjes goed op elkaar passen en mooi blijven staan. Kruis het onderste ei twee keer onder elkaar in met een schilmesje en druk twee stukjes rozijn in de kruisjes als knopen. Kruis het bovenste ei drie keer in. Hierin druk je twee rozijnenogen en een zelfgesneden wortelneusje. Zet de eieren op elkaar en prik er één of twee satéprikkers in voor de stevigheid. Van twee plakjes wortel maak je een hoed en een takje rozemarijn doet prima dienst als bezem!

Aantal calorieën: 150-175 per sneeuwpop.

5. Kerstboomwraps

Van zestien kleurige wraprolletjes kun je een kunstige kerstboom maken! Vul wraps met bijvoorbeeld roomkaas, pesto, stukjes wortel, rode kool, carpaccio, kipfilet of zalm en blaadjes spinazie. Hoe groener, hoe beter! Snijd rolletjes van 3-4 cm en zet deze rechtop op een mooi bord zodat ze een piramide vormen: begin bovenaan met één rolletje, zet er twee op de tweede rij, drie op de derde rij en ga zo verder tot de vijfde rij. Het overgebleven rolletje is de stam. Een plakje van een stervrucht maakt de kerstboom helemaal af!

Aantal calorieën: plusminus 200 per 100 gram.