Nieuw: Kerstboom Workout!

gepubliceerd

Sinterklaas is net achter de rug en de kerstdagen komen eraan. Het is niet de meest makkelijke tijd om te werken aan de conditie en het lichaamsgewicht op peil te houden. Waarom niet het nuttige met het aangename combineren? Doe de Kerstboom Workout.

Stap 1, koop je kerstboom!

Loop of fiets naar jouw favoriete kerstboomleverancier. Is het een hovenier vraag dan of je zelf de kerstboom uit de grond mag halen. Neem de boom mee naar huis en zet deze op de gewenste positie. Hou daarbij ruimte rondom de boom. Verwacht Calorieverbruik: 100-300 calorieën, afhankelijk van afstand en vervoermiddel.

Verwacht Calorieverbruik: 100-300 calorieën, afhankelijk van afstand en vervoermiddel.

Stap 2, Kerstverlichting ophangen!

Het ophangen van de kerstverlichting in de boom is misschien wel één van de meest vervelende onderdelen van het optuigen van de kerstboom. Opdracht bij deze op zich al lastige taak is simpel, bij ieder lampje dat je ophangt, maak je één squat. Afhankelijk van jouw lichaamsgewicht verbrandt je zo tussen de 37 en 43 calorieën per 100 squats (of lampjes).

Verwacht calorieverbruik: 37-43 calorieën per 100 lampjes.

Stap 3, Kerstballen ophangen!

Wat is een kerstboom zonder kerstballen? Precies, niks! Door het ophangen van de kerstverlichting zijn we al opgewarmd, dus nu is het tijd om te knallen. Pak een keukentrap met minimaal 3 treden. Je begint bovenin de boom en mag maximaal één kerstbal per keer meenemen. In een gemiddelde kerstboom is al snel plaats voor 20 tot 30 kerstballen. Per kerstbal heb je 2 tot 3 seconden nodig om de trap op te lopen. Het ophangen van de ballen staat dan gelijk aan het calorieverbruik van 1 minuut traplopen. Uit onderzoek blijkt dat dit 0.13 x je lichaamsgewicht is. Weeg je 70 kilo? Dan staat dat gelijk aan 9 calorieën per minuut. Dat schiet lekker op!

Verwacht calorieverbruik: 0.13 x je lichaamsgewicht per minuut.

Stap 4, Slingers door de boom!

Een kerstboom is pas compleet met een paar mooie slingers erdoorheen. Belangrijk tijdens deze oefening is ruimte om de kerstboom. De slingers hangen we op met Walking Lunges. Tijdens het ophangen van de slingers maak je bij iedere stap om de boom een kniebuiging van ongeveer 90 graden, waarbij de knie niet voorbij de teen komt. Zorg voor een trotse houding, een rechte rug en het aanspannen van de Core bij het uitoefenen van de Walking Lunges.

Verwacht calorieverbruik: 0.9 x je lichaamsgewicht per minuut.

Stap 5, Cooling down!

Na al deze inspanning is het goed om je hartslag weer te laten dalen, ruim dus alle dozen en overgebleven kerstspullen op en zet een lekker kopje thee. Zorg ervoor dat je hartslag daalt naar ongeveer 60-70 slagen per minuut en ga lekker zitten. Rek alle gebruikte spiergroepen (statisch) gedurende 20-30 seconden. Hierdoor kunnen alle afvalstoffen goed afgevoerd worden en ga je spierpijn tegen.

Verwacht calorieverbruik: 15 calorieën per 5 minuten stretchen.